maandag 22 februari 2010

Marieke vs. Computer: 1-0

Hoeveel bezoekers zou mijn blog nou hebben? Na een maandje in de lucht te zijn, begint mijn nieuwsgierigheid te groeien. Google Analytics belooft antwoord. Ik hoef het alleen maar even te installeren. Nou ben ik op dit gebied redelijk van achter de maan, maar toch wilde ik de installatie wel aangaan. De instructies lijken allemaal redelijk logisch. Uiteindelijk beland ik bij de volgende opdracht:
Kopieer het codefragment naar elke webpagina die u wilt bijhouden en plaats de code direct vóór de tag body.

Simpel, toch?

Niet als je geen idee hebt waar je de tag body kunt vinden. Dit moet haast wel iets HTML-erigs zijn, dus ik besluit (na enig onderzoek op online helpdesken) eens te kijken bij 'Beeld', onder de optie 'Bron'. Ik vond dat tamelijk ingenieus van mijzelf en tot mijn grote blijdschap zag ik genoeg codes, evenals de inmiddels beruchte body. Maar hoeveel ik ook knip en plak, de trackingcode doet geen enkele moeite om te blijven kleven.

Drie koppen thee, twaalf krachttermen, twee vierkante ogen en zeven online helpdesken verder krijg ik de verlossende hint:
- ga naar Indeling;
- kies het tabblad HTML bewerken;
- zie daar een heleboel HTML-codes;
- en plak de betreffende code onder body, bijna helemaal onderaan.

Inmiddels ben ik de trotse installateur van mijn eigen Google Analytics en heb het eerste rapportje al gedraaid! Na deze overwinning op mijn pc verkondig ik alle blogspotters onder ons: voor al uw vragen op het gebied van online bewegen -> Marieke van Bommel staat u bij met raad en daad!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk... ik ontvang je berichtje in mijn mail. Het "vriendjes worden" op je blog heeft zo wel het voordeel dat ik automatisch een mailtje ontvang op het moment dat jij een nieuw artikel schrijft.
    Dat dit meteen een berichtje is wat voor mij kinderspel is, is natuurlijk leuk om te lezen... Zeker als ook nog blijkt dat je er nog uitgekomen bent ook nog en dat het werkt. Ik kan immers in de bron van je site zien dat je de Google Analytics code hebt staan.

    op naar de volgende stap... koppeling naar Twitter, zodat de titel van je nieuwe blogposts daar automatisch zullen verschijnen zodra je een nieuwe toegevoegd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig Marieke. Ook ik kreeg een aankondiging via de mail. Snap alleen niet waarom deze bij m'n werk- ipv prive-mail aankomt. Stel jij dat zelf in, of is dit mijn eigen werk?

    BeantwoordenVerwijderen