zaterdag 20 februari 2010

Hardlopen

Vanochtend voor het eerst sinds eeuwen weer gaan hardlopen. Bijgestaan door de muzikale uitspattingen van Mika, John Mayer en Lily Allen stap ik een heerlijke nieuwe wereld in. Het Leypark is op plaatsen nog verradelijk glad. Het zonnetje schijnt waterig en doet het ijzel schitteren. Drie joggende mannen hijgen in koor 'Mogge' en wisselden een verstandsblik met me uit waardoor ik me in een klap weer helemaal bij de jog-wereld voel horen. Terwijl ik er toch zo lang uit ben geweest.

Het leuke van vroeg gaan hardlopen is dat je de wereld, inclusief de beesten, ziet ontwaken. Ik passeer een zwaan die nog in een diepe slaap is. Hier en daar wordt een hondje uitgelaten en schiet een konijntje verschrikt weg, verrast door al deze vroege gasten. Even verderop waggelen twaalf eendjes alsof hun leven ervan af hangt. Volgens mij waren ze net de drukke weg overgestoken en realiseerden ze zich nog niet dat ze al aan de overkant waren.

En als klap op de vuurpijl word ik betoeterd! De chauffeur van het busje geeft me 'two thumbs up'. Vanaf dat moment kan ik mezelf bijna niet meer bijhouden, zo snel ga ik.
Ik kijk al uit naar morgen, dan mag ik weer. Nu maar hopen dat het busje weer langsrijdt.

dinsdag 16 februari 2010

Marktwerking in de zorg is zó 2009


De discussie rondom marktwerking is niet interessant. Je ziet iedereen een mening hebben, vooral over of je überhaupt wel of niet van marktwerking kunt spreken. Of het geïnitieerd of juist wordt tegengewerkt door de overheid. Of de zorg efficiënter dan wel klantgerichter kan. Bij deze discussies wordt in uitersten en ultiemen gesproken; als we het zó doen, dan wordt alles beter. En we gebruiken termen als efficiëntie; termen die onrijmbaar lijken met deze emotiegestuurde branche.

Ik vind het veel interessanter om te praten over de nieuwe blik op de zorg, ingegeven door de veranderde maatschappij. "Als de wereld verandert, veranderen de regels. En als je vast blijft houden aan de regels van gisteren om het spel vandaag te spelen, zit je vast." (uit Tribes van Seth Godin).
Goed, de regels zijn dus veranderd. Hoe daarmee om te gaan als je helemaal niet zit te wachten op veranderingen?
Ten eerste: de regels liggen nog niet vast. Sterker nog: je hebt er inspraak in! Zowel als medewerker in de zorg, als klant, als familie van de klant, als mantelzorger en als vrijwilliger. Dan heb je al zowat de hele maatschappij te pakken.

Mij is ooit verweten naïef te zijn. Ik noem het liever onbevangen. Dat gezegd hebbende, ben ik ervan overtuigd dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen. Zelfs de politiek. Maar we spreken nog niet allemaal dezelfde taal en zijn slecht in het afstemmen van verwachtingen. Over wat je als klant te wachten staat bij een bezoek aan het ziekenhuis of een opname in een verzorgingshuis, wat de rol van de familie en de mantelzorgers zou kunnen zijn. Over hoe je stukje bij beetje je zorgzame werkwijze (zoals je die al jaren hanteert) kunt omzetten in een manier die de zelfredzaamheid van de klant nog meer stimuleert. Over hoe je een lastig gesprek kunt omslaan in een positief en constructief gesprek.

Dit zou een plek moeten krijgen in de zorgopleidingen, in het intakegesprek met de klant bij de betreffende zorgorganisaties, in de coaching van je zorgmedewerkers, op de scholen (zodat je van jongs af aan zicht hebt op wat er in de zorg speelt), in de afstemming tussen de klant-familie-mantelzorgers en zorgverleners, in de politieke debatten, in de afstemming tussen de zorgorganisatie en de pers.

En hierbij staat één vraag steeds centraal: 'Wat is ons gezamenlijk doel voor de zorg'?
Wat is jouw antwoord daarop?

maandag 15 februari 2010

Ketter? Moi?


Ik heb het uit. Vanuit het werk zijn we gestimuleerd Tribes (van Seth Godin) tot ons te nemen. In het begin heb ik me even door het hoge 'Yes we can'-gehalte moeten worstelen. Maar toen ik eenmaal door het über-Amerikaanse heen kon lezen, verschenen een heleboel prikkelende, ja zelfs inspirerende passages. En mooie oneliners als:

Leiders schoppen herrie.
Initiatief = geluk.
Faalangst wordt overschat als excuus.
Charismatisch zijn maakt je geen leider. Leider zijn maakt je charismatisch. Charismatisch zijn is een keus, geen gave.
Als je niet over de top bent, maak je geen schijn van kans om dingen te laten gebeuren.


Seth concludeert dat gebrek aan geloof het enige is wat je tegenhoudt om iemand te worden die dingen kan veranderen. Geloof dat je het kunt. Geloof dat het de moeite waard is. Geloof dat een misser niet meteen het einde van alles betekent. Deze laatste zin verkleint op slag m'n angst om fouten te maken. Daarnaast biedt een zin als 'De kunst van leiderschap is het begrijpen wanneer een compromis onacceptabel is.' mij een extra reden om tegendraads te blijven.

Seth omschrijft ketters als leiders die tegen de status quo in durven te gaan. Na het lezen meen ik opeens de ketter in mijzelf te herkennen en ben ik er nog trots op ook. Dit voelt net zo als toen ik, door me te verdiepen in het enneagram, concludeerde dat ik het type Romanticus (nummer 4, ofwel het 'Groots-en-meeslepend-wil-ik-leven'-type) ben. Normaal wil ik me niet zo in hokjes laten drukken, maar deze labels zitten als gegoten.

Wellicht dat dit blog wel een van de eerste stappen in mijn ketterschap is, tenminste op privé-gebied. Ik heb me jaren verscholen achter het idee 'Wie wil nu lezen wat ik denk of meemaak. Ik heb niets te vertellen.' Nu heb ik in ieder geval een platform voor dat niets. Het was veiliger om het niet te doen.

zondag 14 februari 2010

Ultieme relativering

Dit jaar was het opeens Carnaval. Normaal heb ik al weken voorpret door in de verkleeddozen te duiken om een belachelijke outfit samen te stellen. Maar nu overviel het me dusdanig dat ik een uur voordat het feestgedruis los zou barsten, nog aan het wikken en wegen was. Zou ik me weer eens in het konijnenpak hijsen of voelde ik me toch meer Maya de bij? Na een zware werkweek met een aantal flinke baalmomenten, voelde deze beslissing als een verademing en alvast een eerste stap in het relativeringsproces.

Want dat is het. Ik wil niet de indruk wekken dat carnaval een feest is met een dieperliggende filosofie dan 'Ik heb een zachte G, maar ook een harde ...'. Maar in mijn beleving kan geen therapie op tegen carnaval. Het feit dat je al je vrienden weer terug ziet in je geboorteplaats (wat sowieso al de nodige nostalgie en oude grappen oproept), dat je compleet uit je dak gaat op platen als 'Er staat een paard in de gang' geeft mij alvast een gelukzalig gevoel. Evenals het fenomeen dat er bijzondere momenten ontstaan tussen de chirurg, verkleed als non, en de leraar biologie, verkleed als tovenaar. De totale uitputtingsslag schept een band.

De baalmomenten van de afgelopen week lijken zich niet meer te hebben voorgedaan. Morgen ga ik weer met plezier in mijn gewone outfit werken. Maar ik zal zo nu en dan nog als en bijtje buzzen of 'Mijn sanseveria' hummen.

maandag 8 februari 2010

De mooie kanten van Tilburg

Sinds het starten van mijn blog, vertel ik zo nu en dan over mijn schrijfsels en sommigen geef ik zelfs de vindplaats op het wereldse wijde web. Door het delen van mijn coming-out, word ik op mijn beurt gewezen op andermans blogs. Er gaat een wereld voor me open. Zo zijn er vele dailyphoto-blogs en dankzij Peter (mijn collega) ook een van Tilburg. Iedere dag verschijnt een mooie foto Tilburg! Echt een aanrader!

zondag 7 februari 2010

Knock-out door aangespannen teen

Ik loop weer achter. We hadden al geconstateerd dat ik een slow follower blijk als het op trends aankomt. Ik follow ze wel, maar ik pak ze pas op als ze eigenlijk alweer passé zijn. Dat werd wederom bevestigd tijdens een lunch met een dierbare vriendin. We hadden het over sport en ik opperde dat mij Zumba wel geinig leek. Volgens de vriendin in kwestie bleek dat zóóóóóó 2009 en zou Piloxing het helemaal gaan worden. Sterker nog, je kunt het nog niet doen in Nederland, zo 2011 is het!

Nu had ik al helemaal niets met Pilates. Zo begreep ik zelden de aanwijzingen. Wanneer de groep verzocht werd 'het middenrif aan te spannen’, leek ik de enige die gespannen op zoek was naar het betreffende rif. En na een sessie liep iedereen bezweet de zaal uit, terwijl ik kurkdroog en vertwijfeld achterbleef. Piloxing blijkt de kunst van het pilatessen te combineren met kickboxen, ofwel; je leert iemand knock-out te slaan door het aanspannen van je teen.

Wie weet ga ik nog eens mee in deze hype, maar ik voorzie dat dat niet voor 2013 zal zijn. In de tussentijd blijf ik maar gewoon zwemmen of hardlopen. Muziekje erbij, hier en daar een hondje dat wordt uitgelaten en de frisse buitenlucht. Helemaal fijn.

zaterdag 6 februari 2010

De lente komt eraan!

Ik voel het! Ondanks de buitensporige hoeveelheid snot in mijn hoofd, is er toch al een voelsprietje in mij dat de lente aan voelt komen. Nu is dat op zich redelijk logisch, aangezien na de winter de lente komt. Je kunt echter wachten tot de lente zich presenteert, maar ik blijk gevoelig te zijn voor de eerste signalen van het voorjaar. Zo word ik zielsgelukkig van de eerste knopjes in de bomen die dapper de sneeuwmantel trotseerden van de afgelopen weken.
Maar het mooiste vind ik nog de vogeltjes die ondanks de vrieskou zich stuk voor stuk sterk maken voor de mooiste tonen. In de hoop dat een van hun de titel van 'lente-inwijder' mag dragen. Bezitten ze genoeg van de X-factor? Het voelt als een heuse Idols of 'Op zoek naar...'. Wie o wie zal de verkorene zijn om de lente aan te mogen kondigigen?