dinsdag 26 januari 2010

Appreciative Inquiry


Vandaag stond in het teken van nieuwe inzichten. En wel op het gebied van (cultuur)veranderingen. Tijdens de zesde bijeenkomst van mijn communicatienetwerk COMZZ spraken we over cultuurveranderingen en appreciative inquiry (AI). Een van de netwerkleden vertelde bevlogen haar verhaal over de deelname aan het AI-congres in Nepal eind vorig jaar. En over wat ze met de verworven inspiratie deed bij haar werkgever.

AI wijkt af van de klassieke benadering van organisatieverandering die zich concentreert op een inventarisatie en analyse van knelpunten binnen een organisatie. Het is een methode, of liever nog een zienswijze, om veranderingen in organisaties te bewerkstelligen, waarbij uitgegaan wordt van de kracht die - zo is de basisaanname - elke organisatie in zich bergt. AI concentreert zich niet op de problemen die zich in een organisatie voordoen, maar op de positieve ervaringen die mensen binnen de organisatie hebben. Hoe moeizaam een organisatie ook draait, er is altijd een kiem die gevoed wordt door de positieve en inspirerende momenten die mensen op hun werk ervaren. Kort gezegd, bij AI onderzoek je die inspirerende momenten, analyseer je wat je geleerd hebt van mindere momenten en ga je met de opgedane inzichten op zoek naar het gezamenlijke doel waar eenieder energie van krijgt.

Even de tijd nemen om alles te laten bezinken, me er wat meer in te verdiepen en mijn eigen vertaalslag te maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten