zondag 21 maart 2010

Titanic, de musical

Ik heb een zwaar uit de hand gelopen hobby. De afgelopen tien jaar speel, dans en zing ik bij Boems, de Tilburgse musicalvereniging. Al maanden zijn we aan het repeteren om uiteindelijk van 22 tot en met 25 april te kunnen schitteren in de stadsschouwburg van Tilburg; ditmaal met de musical Titanic. Een musical over hoop, grootheidwaanzin en uiteraard de fatale afloop waardoor het schip nog bekender is geworden dan alleen van zijn kolossale omvang.

En even voor de filmliefhebbers: de verhaallijn in de musical is compleet anders op het dramatische einde na.

Ik speel een heel kleine rol (Caroline); één keer niezen en je hebt me alweer gemist. Desalniettemin beleef ik uitermate veel plezier aan het hele gebeuren. In de afgelopen musicals ben ik meestal voor de komische rol gecast, maar ditmaal mag ik een aantal dramatische scènes voor mijn rekening nemen.

Vandaag hebben we gewerkt aan de scène bij de reddingsboten. Ik hoefde niet eens te spelen dat ik me angstig en verdrietig voelde; ik wás het gewoon. Door alle hectiek, het samenspel met de kinderen én mijn tegenspeler. De rillingen liepen over menig lijf en hier en daar biggelden zelfs al traantjes. En dan staan we nog niet eens in de schouwburg mét het orkest!

De musical is echter niet louter drama. De kracht van onze versie is de vrolijkheid en de hoopvolle sfeer die we heel lang erin weten te houden.
En mocht je niets met musicals hebben, dan is het decor alleen al een reden om te komen. De ontwerper en bouwers hebben er zo'n imponerend meesterwerk van weten te maken; ze hebben zichzelf overtroffen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten