zondag 14 augustus 2011

1-0 voor Bert en Ernie


Bert en Ernie gaan niet trouwen, lees ik zojuist in het Brabants Dagblad. Die had ik niet zien aankomen. Zo'n bericht nodigt uit om even verder te lezen en het fijne ervan te weten. De makers van Sesamstraat voelden zich genoodzaakt dit te melden, nadat een internetpetitie pleitte voor een huwelijk als statement tegen homofobie.

Dit wekt bij mij toch een lichte frustratie op. Waarom moet een kinderserie hierin betrokken worden? Waarom kunnen Bert en Ernie niet gewoon als twee mannen samenwonen en lief en leed delen zonder het predicaat 'homofiel' eraan te plakken? Zodra je daar een stempel op drukt, wordt het beladen. Terwijl het heel normaal is als twee mannen of vrouwen samenwonen. En Bert en Ernie horen gewoon bij elkaar, of ze nou homofiel zijn of niet.

Ik weet nog dat mijn beste vriend op de lagere school zijn coming out had. Zijn ouders vonden het vreselijk en vroegen tot op het irritante af wanneer hij een vriendinnetje mee naar huis ging nemen. Hij heeft flink wat moeten doorstaan, maar voor mij opende hij de ogen dat de man-vrouw-combinatie niet standaard is. Dat werd nog eens nadrukkelijk bevestigd op de musical-opleiding. En inmiddels houd ik er rekening mee dat mijn meiden op mannen, maar ook op vrouwen of zelfs op beiden kunnen vallen. Prima toch? Daar heb ik een statement van Bert en Ernie niet voor nodig om dat beseffen of te accepteren.

Homo, hetero of bi, het blijven toch vooral Jans en Mies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten