Posts tonen met het label Marieke Vocabulair. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Marieke Vocabulair. Alle posts tonen

zondag 20 juni 2010

Mooie woorden

Draconisch. Een prachtig woord, met regelmaat gebruikt door onze vertrokken premier Balkenende in de verscheidene debatten. Ik had het voor de verkiezingen zelden gehoord, maar voeg het nu graag toe aan mijn vocabulaire. Als ik mijn eigen taalgebruik onder de loep neem, bemerk ik veelvuldig gebruik van positieve superlatieven. De woorden om mindere zaken in het leven te duiden, liggen bij mij minder op de voorgrond. Vandaar dat ik dankbaar gebruik maak van de verrijking van JP!

De manier waarop Meneer Balkenende het gebruikte, gaf mij de indruk dat het een overtreffende trap was voor dramatisch (alsof dat woord al niet ernstig genoeg is), maar na enig speuren, blijkt het 1) 'Hardvochtig' of 2) 'Overdreven streng' te betekenen.

'Het Draconische weer gisteren op mundial...'. Ehm, dat kan natuurlijk niet en het weer viel overigens reuze mee. Er waren regenbuien voorspeld, maar heb geen druppel gevoeld. Een zonnebril was zelfs een noodzakelijke behoefte.

'Het vertoonde voetbal van Nederland was draconisch...'. Ook dat slaat helemaal nergens op. En het was niet top, maar we hebben wel gewonnen! En zijn door naar de volgende ronde. Wat wil je nog meer.

Tsja, dan wordt het al een stuk lastiger om een context te vinden waarin het woord toepasbaar is. Mocht de situatie zich voordoen, dan bent u de eerste die het leest! Alle tips zijn welkom. Tot die tijd hou ik 'm nog even in mijn achterhoofd.

dinsdag 23 februari 2010

Van achter de maan

"Sorry, maar wát zei je daarnet?"
"Dat ik op dat gebied een beetje van achter de maan ben."
"Van achter de maan?"
"Ehm.... ja?"
"Jaja. Klinkt logisch, maar die uitdrukking ken ik toch echt niet. Waarschijnlijk weer zo'n typische Marieke uitspraak...".

Zie hier de eerste aanzet van een lange lijst 'Marieke Vocabulair'...:

dinsdag 19 januari 2010

Marieke vocabulair

The pressure!!! Heb je in je volle enthousiasme een blog aangemaakt en blijk je op dag twee geen inspiratie te hebben! Maarja, je hebt wel een publiek dat smachtend uitkijkt naar je eerstvolgende filosofische gedachtengang danwel baanbrenkende blog of toch minimaal een inspirerende, levensveranderende gedachte van jouw hand.
Nou, dan moet ik je helaas teleurstellen. Dat gaat vandaag niet meer lukken. Maar ik heb wel iets anders in petto.

Gelukkig drong zich tijdens het dobberen in het zwembad (ik voel me dan toch altijd een beetje een meermin... of een zeehond, afhankelijk van de stemming waarin ik ben), een oud idee aan mij op: het Marieke Vocabulair. Mijn omgeving heeft me al vaker gewezen op mijn soms wat bijzonder woordkeuze en samenvoegingen van woorden en uitspraken die oorspronkelijk toch echt niet aan elkaar toebehoorden. Tijd om die eens vast te leggen in navolging op boekjes als 'I always get my sin' en 'Taal is zeg maar echt mijn ding'. Dus mensen, binnenkort op dit blog: de eerste uitspattingen op het terrein van Marieke Vocabulair!
Komt dat zien.